Trh s materiály se zhroutil. Stavitelé dostali návod, jak navýšit smlouvy až o 50 procent

Date:

Zpožděné vlaky, cesty plné výtluků či rozpadající se školy a domovy důchodců marně čekající na rekonstrukci. Obraz známý z mnoha měst na Slovensku měl být díky investicím do obnovy minulostí. Nyní mají však města nový problém. Nemá kdo stavět, jelikož válka prudce zvýšila ceny.

„Problém se výrazně prohloubil. Můžeme jít napříč Slovenskem a vidíme mnohé případy, například Kysucké Nové Město, Handlovou, Sabinov či Senicu,” jmenuje Michal Kaliňák, ústřední ředitel kanceláře Sdružení měst a obcí Slovenska (ZMOS). V Kysuckém Novém Městě zhotovitel odstoupil od výstavby centra sociálních služeb, v Handlové nepostaví dětské hřiště. V Sabinově a Senici vítězové soutěží primátorem napsali, že začnou práce teprve tehdy, pokud deklarují, že dofinancují dražší materiály.

Stavební suroviny totiž šli podle Statistického úřadu meziročně vzhůru o 23 procent. Reálně přitom některé komodity rostly několikanásobně. Například stavební ocel: jedna tuna stála před pandemií v roce 2020 kolem 700 eur, dnes je to téměř 2 200 eur, čili trojnásobně více.

Na druhé straně problému tak stojí stavební a developerské společnosti, kterým vzrostly náklady a často tak dávají klientům ultimátum: buď zaplatí více, nebo od projektu odstoupí. Výsledek? Hrozí nejen zpoždění výstavby oproti původním plánům, ale také vyšší zátěž na rozpočty samospráv či investice do projektů.

Drahé materiály? Stavitelé mohou projekty přecenit o 15 procent
Řešení už hledá stát s firmami i na nejvyšších místech v Bruselu. „Evropský trh se stavebními materiály se zhroutil. Cihly i izolační materiály vykupují z našich příhraničních oblastí Poláci, Maďaři, ale i Češi,” říká Pavol Kováčik, prezident Svazu stavebních podnikatelů Slovenska (ZSPS).

Stavitelé stát žádají, aby v případě, že chce pokračovat ve výstavbě veřejných stavebních zakázek, zhotovitelem nákup stavebních materiálů pro tyto veřejné stavby zajistil sám, nebo, mají-li si je pořídit sami, nastavil mechanismus kompenzace cen a zpoždění dodávek pro zhotovitele. \“O tom jsme také včera jednali v Bruselu na zasedání Výkonného výboru evropské federace stavebního průmyslu FIEC,\“ přiblížil. Systém by měl fungovat tak, jak stát v období pandemie COVID řešil nákup a dovoz AG testů, roušek a respirátorů z Asie nebo nákup vakcín.

Každý den miliony

Změny v ceně stavebních prací na veřejných zakázkách přibývají ve Věstníku veřejných zakázek prakticky každý den. Příkladem jsou opravy na cestách I. třídy v Žilinském a Trenčínském kraji, které měla zhotovit pro Slovenskou správu silnic firma Strabag. Původní cena měla být těsně přes sedm milionů eur, po zdražení z důvodu „nepředvídatelných podmínek“ dosáhla v dodatku finální cena s DPH až 11,7 milionu eur.

- Reklama -pr článek

Nové příběhy

Další články autora
Katka

Srovnání parametrů Norton Secure VPN vs Free VPN Planet: Co vybrat?

Která ze dvou VPN je lepší: Norton Secure VPN,...

Prodej zavedené firmy několika spolumajitelů bez mediátora se může táhnout celé měsíce

Ne vždy je prodej zavedené firmy procházkou růžovým sadem....

Šedý klenot mezi drahými kameny, to je hematit

Hematit má stříbřitě šedou barvu. Už na pohled tak...

Odboráři v Jaguar Land Rover požadují vyšší platy a lepší pracovní podmínky

Moderní obory zastupující zaměstnance a vedení společnosti Jaguar Land...